- Keliaudami toliau, Jūs priėjote tarpeklį. Tarpeklio kraštai apledėję, o atsargiai prisėlinę ir pažvelgę į apačia matote tik juodumą. Šalimais matote per tarpeklį vedantį tiltelį, kuris per daugel metų jau nebėra toks patikimas ir saugus kaip anksčiau. Ką darote?
- Aš išsitraukiu iš kuprinės virvę ir duodamas vieną galą kolegoms pats mėginu eiti per tiltą...
- Gerai – tu eini per tiltą, o Jūs jį laikote už virvės, taip?
- Taip....
GM pameta kauliukus. – „Tu kol kas sėkmingai keliauji ir priėjai vidurį. Pamesk už pusiausvyrą.“
Keliaujantysis per tiltą išmeta kauliukus. – „Ar laimėjai?“
- Ne, vienu pralaimėjau...
- Eidamas per tiltą tu klūpteli dėl apledėjusio paviršiaus ir savo svoriu sulaužai pora senų tilto lentų, tavo koja smenga į bedugnę....tie kurie laiko virvę pameskite kauliukus už savo jėgą ar išlaikote krentantį draugą....
- Taip laimėjau....
- Aš taip pat...
- Puiku, jūs nepaleidžiate kolegos ir išlaikote jį.
Štai tokias dažniausiai kalbas galima išgirsti žmonėms kurie iš šono stebi kuomet klube (ar kur kitur) yra žaidžiami stalo RPG. Tiems kas nėra susidūrę su šiuo procesu kai kuomet atrodo keistai, kai prie stalo sėdi 3-4 žmonės pasidėję keletą kauliukų, kelis popieriaus lapus, rašymo priemones ir 5-6 valandas šneką, juokiasi, kažką pasibraižo popieriuje, paridena kauliukus ir vėl šneka. Tačiau kam yra tekę „ragauti“ stalo RPG žino koks smagus yra tas užsiėmimas bei kaip jis įtraukia.
Trumpai apie klubo Stalo RPG istoriją – jei manęs neapgauna atmintis pirmą kartą Stalo RPG atsirado klube 2 gyvavimo metais ir pirmas GM kurį mes turėjom buvo Artūras (deja šiuo metu jis gyvena UK ir ten gąsdina mažus vaikus su savo didele barzda), jis galima sakyti buvo tas pionierius užkabinęs didelę dalį mūsų su turbūt lanksčiausia sistema GURPS (apie tai plačiau ateityje) ir kuri lyg šiol yra labiausiai pas mus žaidžiama. Kartu su Artūru buvo dar vienas GM – Taranas, jis deja nebesilanko klube, tačiau pravedė klube tikrai ne vieną sesiją, todėl jį irgi būtina paminėti. Trečia GM klube tapau aš pats, praėjęs egzaminus pas savo mentorių Artūrą kuris dalyvavo mano pirmoje vestoje sesijoje ir gavęs palaiminimą kaip GM toliau stengiuosi tęsti šią veiklą. Ilgus metus buvau vienintelis kuris užsiėmė tuo, tačiau nelauktai turim dar vieną puikų GM – Povilą ( jis beje labai mielai sutiko laikas nuo laiko prisidėti prie šių „manualų“ rašymo), kuris labai įsitraukė į Stalo RPG veiklą klube, kas yra labai puiku, nes kiekvienas GM turi savo stilių ir polėkį bei suteikia galimybę žmonėms kurie paprastai veda sesijas, patiems prisėsti ir pažaisti kaip veikėjams. Taigi – LONG LIVE GM‘s!
Taigi grįžtam į esmę, kaip ir buvo minėta, bandome atidaryti naują skiltį forume – Stalo RPG. Šioje skiltyje bandysime aprašyti kas yra stalo RPG, kokios yra naudojamos sistemos, kaip visai tai yra žaidžiama, kas per velnias yra tas GM ir ką daryti ir ko nedaryti.
Koks to tikslas? Kadangi tiek klubo senbuviai tiek nauji veidai dažnai yra suinteresuoti pažaisti stalo RPG, tačiau daugeliui galbūt tai atrodo per daug platu nei standartinis stalo žaidimas kuriame yra konkrečios taisyklės ir apibrėžta veiksmų laisvė. Taigi galbūt ši skiltis padės žmonėms norintiems išmėginti šią stalo žaidimų šaką ir kas žino gal klube turėsim dar daugiau GM...
Pradedam? Pradedam. Pradėkim tokiu atveju nuo paprasto dalyko, kas tai yra stalo RPG?
Stalo RPG (tabletop role-playing game) – yra tokia stalo žaidimų forma, kuomet žaidėjai atlieka įvairius savo veikėjų veiksmus pasakydami tai žodžiu – ką, kas ir kaip daro. Veiksmai yra atliekami remiantis įvairiomis veikėjo charakteristikomis kurios, išmetus kauliukus kurie nusprendžia ar veikėjas sugebėjo atlikti vieną ar kitą veiksmą ar jam nepasisekė. Veikėjus ir jų charakteristikas, kauliukus ir visą kitą konkrečiai apibrėžia žaidimo taisyklės (kurias aptarsime vėlesniuose skyriuose), tačiau visas sistemas vienija vienas dalykas – veiksmų laisvė!
Kaip viskas vyksta? Skirtingai nei kituose stalo žaidimuose, stalo RPG viskas yra atliekama žodžiu. Žaidėjai kalbą, veikia ir elgiasi už savo veikėjus balsu, kitaip tariant – „atžaidinėją“ savo personažą ir kuo geriau tai daro, tuo įdomiau jiems ir kitiems. Tam, kad žaidimas vyktų sklandžiai ir nebūtų chaoso, viską prižiūri ir kontroliuoja GM‘as (Game Master) (kitose sistemose galime sutikti pavadinimus kaip – DM (Dungeon Master), Keeper (Game Keeper) ir t.t.. Dažniausiai būtent jis sukuria ar naudoja ar kažkaip kitaip pateikia žaidėjams žaidimo sistemą, tikslus, vietas ir iššūkius. Tačiau svarbu atsiminti GM nėra blogas (dažniausiai), jis yra arbitras ir teisėjas, tam, kad viskas vyktų sklandžiai ir būtų įdomu visiems (apie GM pakalbėsime taip pat vėlesniuose skyriuose).
Kaip vyksta pats žaidimas? Žiūrint istoriškai turbūt pats pirmas ir turbūt labiausiai visiems žinomas stalo RPG yra Dungeons & Dragons. Jei tikėti internetiniais šaltiniais, visos kitos sistemos daugiau ar mažiau remiasi šiuo pirmtaku, bent jau tam tikrais aspektais žinoma.
Žaidimo metu, vienas asmuo, kuris save vadina GM ir žino taisykles, pasikviečia keletą kitų asmenų, kuriuos vadinkime veikėjais, ir pateikia jiems tam tikros vietos/laiko/nuotykio esmę. Dažniausiai visos smulkios nuotykio detalės yra laikomos paslaptyje nuo žaidėjų (kaip kitaip būtų įdomu?) ir per tam tikrą laiką (priklausomai nuo nuotykio ilgumo) žaidėjai stengiasi įveikti GM, pasaulio ar vietos, užduotis. Žaidimas gali tęstis priklausomai nuo noro – nuo kelių valandų trumpo nuotykio iki daugelio sesijų, priklausomai nuo paruošto scenarijaus gilumo ir sudėtingumo.
Žaidėjai dažniausiai patys susikuria savo veikėjus (tai yra dalis įdomumo) kuriais žais. Žaidėjai parenka savo veikėjams, charakteristikas, būdą, nuotaikas, veikėjo priešistorę ir t.t. Žaidimo metu žaidėjai balsu sako ką daro ir ko nedaro jų veikėjai, GM įvertiną situaciją ir duodą atsakymą kaip žaidėjams sekasi ar nesiseka atlikti minėtą veiksmą. Jei žaidėjai patenką į kažkokią vietovę, GM dažniausiai apibūdina ją. Todėl žaidimo metu nenutrūkstamai yra vedamas dialogas tarp žaidėjų ir GM.
Daugelis situacijų žaidimo metu yra sprendžiamos naudojant taisykles ir metant kauliukus. Kauliukai yra metami siekiant įsitikinti ar veikėjui pavyko ar nepavyko įvykdyti tam tikro veiksmo. Kada ir ką mesti dažniausiai pasako GM, žinoma kai kada žaidėjai gali patys paprašyti išmesti kauliukus siekiant tam tikro veiksmo naudos. Kaip kauliukai apsprendžią sėkmę ar nelaimę? Žaidėjas išmeta tam tikrą jų kiekį ir lyginą su jo veikėjo turimomis statistikomis arba su GM išmestų kauliukų skaičiumi. Kuo didesnis skirtumas tarp statistikos rodiklio ar GM kauliuku tuo sėkmingesnis veiksmas, kuo mažiau – tuo blogiau.
Veiksmo vieta – Kiekvienas žaidimas ar žaidimų sesijos vyksta kažkokioje konkrečiai apibrėžtoje vietoje ar pasaulyje. Dažniausiai yra pasirenkama arba konkreti vietovė ar laikas (labiau gal būdinga D&D stiliaus rpg), arba konkretus žanras (viduramžiai, pasauliniai karai, laukiniai vakarai ir pan.) Veiksmo vietą ir/ar žanrą nustato GM kuris arba pasirenką vieną iš paruoštų scenarijų (kurių internete yra begalė) arba sukuria savo (kas yra labai rekomenduotina, tačiau reikalauja įgūdžių). Parinkęs vieta ar laiką GM pranešą apie ją žaidėjams kurie gali pradėti kurtis savo veikėjus pagal atitinkamą veiksmo vietą.
Štai ir viskas manau pirmam kartui apie „KAS TAI YRA?“ Jei kažką pamiršau, mielai klauskite ir gausite atsakymą, tačiau netolimoje ateityje tikiuosi pratęsti šią temą straipsniais apie – sistemas, veikėjus ir jų kūrimo pavyzdžius, buvima GM ir kaip kas vyksta. Taigi dar ne pabaiga....