Va pagalvojau, gal reiktų pratęsti mūsų paskaitas-pasamprotavimus apie RPG. Taigi mėginu su jumis pasidalinti pamąstymais apie GM veiklą – kas jis? Ką jis veikia? Kodėl ir kaip jis turėtų-neturėtų elgis?
Kas per paukštis yra GM? Game master (arba toliau GM) kontroliuoja ir veda žaidimą. Jis sukuria istoriją, ją pasakoja ir leidžia žaidėjams veikti arba neveikti atitinkamose vietose ir situacijose. Jo atsakomybėje didesne dalimi yra tai, kad viskas vyktų taip, jog žaidėjams būtų įdomu ir jie nesijaustų blogai (apie tai dar padiskutuosime plačiau). Game master‘is įvairiose sistemose vadinamas skirtingai bet iš esmės jo funkcijos lieka tos pačios. Galima sutikti tokių pavadinimu kaip – Dungeon Master (DM), Game Keeper (GK) ir t.t.
Taisyklės – tai yra tai, ką GM turi mokėti savo žaidžiamoje sistemoje, tam, kad žinotų kas ir dėl kokių priežasčių veikią jo pasakomoje istorijoje ir galėtų paprašyti žaidėjų atlikti vieną ar kitą veiksmą. Ne viename straipsnyje kiek esu skaitęs yra buvusių tokių kertinių ginčų kuriuos ir aptarsime (ir gal padiskutuosime komentaruose).
Ar GM turi žinoti VISAS taisykles ir JŲ LAIKYTIS – mano asmenine nuomone – ne, nes taisykles yra tam, kad jas laužyti. Skamba keistai? Taip! Tačiau manau, kad jei GM pradeda perdėtai smulkiai gilintis į visas plonybes ir taisyklių niuansus, žaidimas tampa absurdo teatru. Viename iš postų Povilas rašė apie tai, kad tikrai nėra žaidime ant tiek svarbu ar tavo šauta strėlė padarys 1,5x žalos ar 1,6x žalos. Esant tokiam GM, mano galva tiek žaidėjams tiek jam pačiam tampa viskas panašu į matematikos būrelio susirinkimą, kur nepasakojama istorija bet skaičiuojama metrai/litrai/sekundės. Taip, taisykles žinoti reikia. Taip, reikia žinoti esmines nuostatas. Tačiau manau, jog meistraujant kabinėtis prie visiškų smulkmenų kurios neturi kritinės reikšmės procesui yra tiesiog nereikalinga. Vienintelė įsivaizduojama išimtis – jei visi žaidžiantieji yra totalūs pedantai ir neįsivaizduoja žaidimo kitaip
Istorija – GM dažniausiai yra įpareigotas kurti istorija – arba
paruoštą arba „
on the fly“, nepriklausomai ar tai yra kelių sesijų nuotykis ar „one shot“ sesija. Istorijos kūrimą, jau pradėjo aprašinėti Povilas todėl apie tai nebesiplėsiu. Vėlgi dažnas diskusijų taikinys – kas geriau? Pasiruošimas ar improvizacija. Manau, čia labai kiekvienam meistrui asmeniškas dalykas. Iš savo pozicijos galiu pasakyti, kad man patinka, kada žinau ir nutuokiu bent preliminariai kas kur ir kaip vyks. Kiek teko skaityti yra ne vienas ir ne dešimt žmonių kurie daužydami kumščiu į krutinę šaukia, kad – improvizacija yra „da best!!!!“ Bet manau, kad geriausias iš vis yra truputis to ir truputis ano, išskyrus atvejus kada žmogus turi gebėjimą improvizuoti taip, jog atrodo, kad viskas yra paruošta
Iš savo patirties galiu pasakyti – esu vedęs ir vienaip ir kitaip, bet visgi man labiau patiko paruošti scenarijai. Vėl gi, dažniausiai yra neįmanoma pasiruošti viskam, todėl improvizacija yra neišvengiama. Bet, tai grūdina meistrą
Čia prieš keletą dienų turėjom labai intensyvią diskusiją apie tai – ką daryti jei žaidėjai nesielgia taip kaip suplanuota ir ar reikia juos bausti ir ar reikia juos tempti? Kadangi tada buvo viskas labai karštą, tai dabar galiu ramiai išdėstyti savo poziciją.
Mano galva, žaidėju tempti
NIEKADA NEGALIMA, t.y. nereikia jiems statyti geležinkelio, liepti ant jo lipti ir važiuoti juo. NEVER!!!! Žaidimas turi teikti malonumą visiems – tiek GM tiek žaidėjams ir visų yra atsakomybė, kad būtų smagu. Kuo GM bus lankstesnis – tuo bus smagiau žaidėjams, o kuo žaidėjai geriau atžaidinės – tuo bus smagiau GM. Taigi ką turim? Jei GM yra sugalvojęs, pasiruošęs kažkoki super uber ultra scenarijų bet žaidėjai nori bėgti į mišką žudyti orkų. Ką daryti? Iš asmeninės patirties ir to ką taikau galiu pasakyti – nori? Tegu bėga. Duokite žaidėjams daryti tai ką jie nori daryti jei jie iš to gaus malonumą, bet kuomet jie bus sotūs nuo orkų žudymo, nukreipkite juos į savo main questą. Niekada nerekomenduoju daryti tokių situacijų – žaidėjai nori eiti į pietus, ne negalima, o kodel? Todėl, kad negalima ir ten yra 100 metrų aukščio siena su lavos grioviu ir keturiais drakonais.... (geležinkelis ane?) Jei susiduriama su tokia situacija, kad Muhamedas neina pas kalną, padarykite kad kalnas pas jį ateitų. Apsukite pasaulį, leiskite žaidėjams pasiganyti ir palakstyti kur jie pageidauja ir t.t. Jei žaidėjai pradeda išsidirbinėti, tuomet gal tai yra GM problema, kad nesugeba sudominti žaidėju ir sukontroliuoti žaidimo. Žinoma esant piktybiškam kenkimui, visada galima sudrausminti normaliai perspėjant žaidėja apie jo kenkimą. Tačiau reikia atskirti linksmą žaidimą nuo piktybiško išsidirbinėjimo (ačiū dievui, man dar nebuvo pasitaikę jokių piktybinių išpuolių)
Bausti ar nebausti? Dar vienas esminis klausimas žaidimo metu – kada ir kiek bausti žaidėja? Reikia atsiminti vieną dalyką –
GM turi NERIBOTĄ prieigą prie VISKO, todėl kaip sukontroliuoti žaidėją yra tik jo fantazijos vaisius. Kada bausti? Bausti, mano pozicija, galima tada kada žaidėjas per daug ginčijasi – maždaug – va taisyklių 115 psl, trečioje pastraipoje rašoma, kad aš gaunu tik 1/3 žalos, o ne ¼ žalos. Tokie ginčai, esant užsispyrusiam GM gali užsitęsti ir kas gaunasi? Turime situacija, kad PC ir GM ginčijasi, o tuo metu prie stalo sėdintys likę žmonės krapšto nosį. Jei žaidėjui „nedaeina“, ir GM nesutinka (čia vėl turi būti protingumo principas naudojamas ir nereikia šaukti – „GM VISADA TEISUS“ – nors tai visada yra status quo ir gali nukirsti bet kokį ginčą, nors praktiškai didelė tikimybė bus prarastas daug fun) rekomenduotina žaidėją bausti
kaip bausti? Šiaip geras GM baus žaidėja taip, kad žaidėjas supras, kad elgėsi negerai bet tai nesugadins žaidimo proceso. Situacija – jei žaidėjas pasakys žaidimo pradžioje kad jis padega kaimelį ir pradeda šaudyti į savo bendražygius – visada galima ant jo numesti pianiną, bet galima ir sugalvoti ką nors kito. Visai ne pro šalį turėti keletą užrašų su baudomis žaidėjams ir juos pataikyti atitinkamose situacijose
„GM visada teisus“ ir kiti panašūs pasakymai – taip, tas dalykas yra iš tikro, jei neduos Povilas sumeluoti net basic GURPS rulebook‘e yra parašyta, kad „GM is a law“ or smth like this. IMHO tai galima naudoti tik ITIN RETAIS atvejais, kada nebėra absoliučiai jokios kitos išeities (dažniausiai ji yra). Principe tiek žaidėjai tiek meistras supranta kur ir ko susirinko (išskyrus pavienus atvejus) ir dergtis piktybiškai žaidimo metu yra mažų mažiausiai nepagarba kitiems žmonėms prie to paties stalo. Todėl rekomenduočiau vengti šio pasakymo, nes jis ir taip yra visų dažniausiai suprantamas, bet jo pareiškimas žaidėjui tiesiai į akis piktu tonu yra tiesiog kirtis kirviu per bet kokį žaidimo malonumą
Kol kas va tiek, kiek pagalvojau parašyti, lauksiu komentarų ir galėsime padiskutuoti
taip pat prašom mielai papildyti kas ką nori